Wat doe jij in de rij bij de supermarkt? Of bij de tandarts in de wachtkamer? In de file? De ideale tijd om even snel tussendoor een klein klusje te doen, toch? Snel je Pocket leeslijst bijlezen, je LinkedIn verzoeken accepteren, een vluchtige tweet plaatsen, het laatste nieuws scannen. Handig toch?
Het leek me prima advies en ik deed dit dan ook de hele dag door. En vertelde dat ook aan iedereen. Krijg je meer gedaan joh, je hebt het toch al zo druk? Jaren ben ik blindelings in die valkuil gestapt.
Een zien, wat levert het op:
* een artikel van je leeslijst afgevinkt, en niets onthouden
* 5 nieuwe LinkedIn connecties zonder persoonlijk te reageren
* een tweet met 2 tikfouten – ik heb mijn aandeel daar méér dan in geleverd trouwens
* opkomende irritatie door alweer slecht nieuws over de economie
Wanneer je dat even laat bezinken kun je zomaar tot een compleet andere conclusie komen:
* in plaats van snel een artikel lezen, had ik ook inspiratie kunnen opdoen voor een EIGEN artikel
* je leert niet voor niets NIEUWE mensen kennen, haal daar meer uit!
* met net iets meer aandacht kan je tweet veel meer IMPACT krijgen
* de wereld wordt beter door iets te DOEN, niet door te lezen
Een snelle aantekening wanneer je iets wilt onthouden, zodat je verder kunt met je werk. Handig om dat even snel te doen. Veel dingen hebben echter aandacht nodig. Bezinktijd. Een goed artikel afleveren kan ik niet onder druk – al ligt dat voor sommigen anders. En dat ene LinkedIn verzoek, zit daar niet meer in dan een snelle druk op ‘accepteren’?
In je ijver naar efficiëntie mis je ongemerkt heel veel. En dat bijlezen in de file: bedenk liever wat je MINDER wilt lezen. Als jouw leesstapel net zo groot is als de mijne kan daar wel flink wat vanaf (zojuist alles in Feedly weer op ‘gelezen’ gezet – dat lucht op).
Tegenwoordig gebruik ik downtime totaal anders. Tijdens een treinreis niet snel wat telefoontjes afhandelen, gehaast bijlezen of even m’n mail doen. Liever uit het raam staren, een boek lezen, inspiratie opdoen, bedenken welke projecten voorrang moeten boven andere, de grote lijn voor die nieuwe cursus uitbroeden. Noem het strategie-tijd. Bijna altijd leidt die strategie-tijd tot nieuwe inzichten, of een nieuw artikel – zoals dit,
Ben je de hele dag druk bezig nóg efficiënter te werken, dan heb je gewoon een enorm time management probleem. Lummel eens wat meer, da’s goed voor je.
Maak dus van je downtime ongestructureerde strategie-tijd.
Heb jij ook een enorm time management probleem? //t.co/jnmgq8Pgib Nieuw artikel
Heb jij ook een enorm time management probleem? //t.co/jnmgq8Pgib
@ankehans @rosagroen jullie bijdragen zijn trouwens van harte welkom op webversie van het artikel => //t.co/vNUQ0xuYXZ
Wanhopig elke beschikbare minuut uit je dag halen? Stop! Je hebt juist een enorm time management probleem //t.co/jnmgq8Pgib
RT @azuidhof: Wanhopig elke beschikbare minuut uit je dag halen? Stop! Je hebt juist een enorm time management probleem //t.co/jnmgq8P…
Even niets te doen? Wees vooral niet efficiënt! //t.co/jnmgq8Pgib #timemanagement
Mooie blog Arjan! Ik ben het erg eens met jouw adviezen om meer rust te nemen en naar inspiratie te zoeken. Zo kan je ook beter ontdekken wat er in jezelf speelt!
Maak van je downtime ongestructureerde strategie-tijd. Zo dus //t.co/jnmgq8Pgib
Hoe enorm is jouw time management probleem? //t.co/jnmgq8Pgib
Waarom je in de rij bij de super beter niet efficiënt kunt zijn //t.co/jnmgq8Pgib #timemanagement
Efficiëntie is ook niet alles. Verre van //t.co/jnmgq8Pgib
RT @azuidhof: Efficiëntie is ook niet alles. Verre van //t.co/jnmgq8Pgib
Heb jij een enorm time management probleem? //t.co/3eLuAKZj97
RT @azuidhof: Efficiëntie is ook niet alles. Verre van //t.co/jnmgq8Pgib