Appen op de fiets is levensgevaarlijk!

We appen ons suf en kijken de hele dag door gemiddeld elke 4 minuten(!!) op onze telefoon. Toch zou je verwachten en hopen dat verkeersdeelnemers het rustiger aan doen. Recent verscheen een onderzoek van SWOV over appen op de fiets. Het onderzoek richtte zich op het mogelijke gevaar van telefoongesprekken en het luisteren naar muziek terwijl je op de fiets zit. In de media echter wordt het gebracht als algemeen onderzoek naar het gevaar van telefoons met als conclusie ‘appen op fiets niet zo gevaarlijk’ (de titel lijkt achteraf aangepast, want er staat nu iets anders). Want behalve luisteren en praten is het volgens mij vooral het texting of appen dat problemen veroorzaakt. De conclusie van het SWOV-onderzoek is in ieder geval dat het allemaal wel meevalt met dat appen.

Heel erg vreemd dat dit nu zo naar buiten komt. Al helemaal omdat de universiteit Groningen een aantal jaar terug tot hele andere conclusie kwam: je gaat slingeren, mist essentiële informatie vanuit de omgeving, neigt naar het midden van de weg te gaan. Herkenbaar? Wie tegenwoordig met 1 hand aan het stuur fiets heeft in de ander meestal een telefoon beet. Heel vaak wordt daar op dat moment ook op getuurd. Kortom: appen is gevaarlijk, dat voel je zelfs zonder onderzoek op je Hollandse klompen al aan. De conclusies van het Groningse onderzoek, hieronder getoond, laten kortom weinig aan de verbeelding over.

De duidelijke conclusies van het Groninger onderzoek, way back in 2009

En ja, ze geven aan dat compensatiegedrag de oorzaak kan zijn dat appers langzamer gaan fietsen, juist doordat je appt. Maar dat lijkt me geen voordeel: fietsen is geen wedstrijdje langzaamaan doen. Fietsen is je in druk verkeer begeven met de bedoeling ongeschonden ergens uit te komen.

Al lang bekend: appen in het verkeer is echt gevaarlijk!

Het is trouwens al lang en breed onderzocht dat smartphonegebruik in het verkeer, vooral in auto. Nooit eerder kwam ik een onderzoek tegen dat zei dat het allemaal wel meeviel, en ik heb er heel wat verzameld hieromtrent. Tijdens telefoongebruik ligt het directe risico op een ongeval tot een factor 23 hoger (pdf) dan bij handen aan het stuur. Alleen al bellen – en handsfree maakt niets uit! – doet het ongevalsrisico fors toenemen. Logisch want je aandacht kan niet anders dan zich spreiden over de weg en het gesprek. Etc.etc. Meer onderzoek is niet nodig, dit is algemeen bekend en aanvaard.

Daarnaast neemt na een jarenlange daling de laatste paar jaar het aantal verkeersslachtoffers weer toe. Het is nog lastig definitieve conclusies te trekken over de oorzaken, maar gezien bovenstaande is er meer dan genoeg reden de telefoon zoveel mogelijk uit het verkeer te verbannen.

Concluderend: er lijkt me geen enkele reden waarom nu dit en eerder al een ander valt-wel-mee verhaal van Fietsberaad CROW (een overheidsdenktank die zichzelf “kenniscentrum voor fietsbeleid” noemt) naar buiten kwam.

In mijn trainingen komt het leren richten van je aandacht vaak aan de orde. Het gaat er onder andere over volledige aandacht te geven aan dat wat je op dit moment doet – of dat nou een belangrijke klus is of gewoon Facebooken. Als je dit met aandacht doet en weet wanneer je wilt stoppen, zul je in beide gevallen je na afloop waarschijnlijk prima voelen.

Bij een klus op je werk omdat je iets voor elkaar gekregen hebt, bij het Facebooken omdat je <<niet>> zojuist je hele avond verloor aan doelloos door berichtjes bladeren.
Ook in het verkeer is om logische redenen het richten van je aandacht op wat je aan het doen bent belangrijk. Volgens mij past een telefoon daar helemaal niet bij. Vandaar dat mijn aandacht dan ook getriggerd – gericht ? – werd bij de suggestie dat fietsen en appen best samen kan.

Aanvankelijk wilde ik afsluiten met de volgende zin: <complotmodus>Of zouden er aanleidingen gezocht worden om de wet die in 2019 appen op de fiets gaat verbieden “onderbouwd” in te kunnen trekken??? </complotmodus> Maar ik ben niet zo van de complottheorieën dus dat laat ik aan de interpretatie van de lezer over. Raar blijft het wel. En nu stop ik echt.


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.