Word veel succesvoller – deel je doel met anderen

“Je moet vooral je mond houden als je je doelen wilt halen”. Dat haal ik tenminste uit dit artikel. Enig speurwerk liet zien dat deze stelling enthousiast gedeeld wordt. Toch bleek al snel dat dit “feit” vooral van 1 bron afkomstig was, een TED talk van Derek Sivers, internet ondernemer. Zijn idee – wel ondersteund door enig onderzoek – is dat door het uitspreken van wat je wilt bereiken naar anderen toe, je in je hoofd het gevoel creëert dat je doel al is bereikt is. Daardoor verlies je de motivatie om nog aan de slag te gaan, je sust als het ware jezelf in slaap. Je zou je doel dus vooral voor je moeten houden en er “gewoon” mee aan de slag moeten gaan. Logisch?

doel-bereiken-via-trapWas het maar zo eenvoudig. Veel onderzoek wijst juist op precies het tegengestelde effect: delen wat je wilt bereiken met anderen zet je in beweging. Je neemt je eigen voornemens veel serieuzer wanneer anderen er van op de hoogte zijn. Sterker, in het wetenschappelijk doortimmerde boek “De maakbaarheid van het geluk” (aanrader!) stelt Sonja Lyubomirsky dat juist het delen van je voornemen een doel na te streven met anderen je kans op succes enorm vergroot. Het delen van doelen stelt anderen in staat jou te helpen je aan je eigen beloftes te houden en je eventueel te bemoedigen tijdens de aanvechtingen. Ze kijken als het ware over je schouder mee. Je wilt hen niet teleurstellen. Het idee alleen al dat je een slappeling zou zijn …dáárom ga je aan de slag.

De suggestie van Derek is dat je niets moet delen maar gewoon de eerste stap zetten. Lekker makkelijk, juist die eerste stap is de moeilijkste van de hele reis, blijkt steeds weer. De praktijk van alledag is weerbarstiger. Je kunt prima jezelf dwingen om 1 vervelende klus op te pakken (tip: zet een kookwekker). De praktijk is al die andere klusjes die eerst nog wel kunnen. Ik ben er van overtuigd dat Sonja het bij het juiste eind heeft en dus het tegenovergestelde plaatsvindt. Juist het delen van je voornemen maakt dat jezelf gemakkelijker kunt motiveren die eerste stap te zetten.

In gesprekken met klanten en door de literatuur op dit onderwerp te bestuderen krijg ik steeds meer het inzicht dat het om het volgende gaat: het ligt er helemaal aan met wie je je doelen deelt. Wil je afvallen, dan is de kans groot dat je relatief veel mensen met overgewicht om je heen hebt. Deel je je voornemen met hen, dan kan ik me goed voorstellen dat succes lastig is. Je ziet ze regelmatig, ze waren zelf nog niet succesvol, en zijn dus niet bepaald een lichtend voorbeeld. Ook zullen zij je wellicht minder ondersteunen bij jouw plannen. Dat kan heel goed onbewust zijn: stel dat het jou wel lukt en hen dus niet, dan is dat voor de meeste mensen onbewust een signaal dat ze zelf gefaald hebben. Wat jij nodig hebt is mensen die er belang bij hebben dat je succesvol wordt, en je het succes van harte gunnen. Mensen ook die geen blad voor de mond nemen.

Wat een enorme stimulans is, is om elkaar op regelmatige basis te ontmoeten en zo jullie wederzijdse voortgang te bespreken. Elkaar naar succes coachen en stimuleren zou je dat kunnen noemen. Je noemt dit een Mastermind groep, naar het oorspronkelijke idee van Napoleon Hill. Eerder maakte ik deel uit van een Mastermind groep, momenteel zoek ik weer een nieuwe. Dat vergt wat tijd want het is essentieel dat het heel erg klikt met alle groepsleden, wil je er het maximale uithalen.

kies de mensen met wie je je doelen deelt zorgvuldig en je succeskans zal fors stijgen

…je intentie om af te vallen deel je beter met je vriendin die al 20 kilo kwijt is dan met al Facebook vrienden
…je vurige wens om een boek te schrijven begin je liefst te delen met een kleine groep vrienden. Later volgt de wereld
…je zoektocht naar een andere baan deel je eerst met partner en/of vrienden. Die zet je ook meestal niet meteen op de sociale media

Steeds geldt: zal degene of de groep met wie ik dit deel mij hartstochtelijk steunen, of is er de kans juist afgebrand te worden. Dat laatste kan op sociale media voor sommigen een rol spelen. Je weet zelf het best wat bij je past.

Blijft nog staan dat je de doelen zelf het best met zorg kiest – ook een advies uit het genoemde boek trouwens. Je tijd is beperkt en om niet overweldigd te raken werk je het best op enig moment aan slechts 1 groot doel, of maximaal 2-3 kleinere doelen.

richt je steeds op 1 hoofddoel om de vaart er in te houden. Doe regelmatig iets om je doel dichterbij te brengen

Ik raad dan ook meestal aan om je doelen en dromen die je al tijden hebt vooral uit naar vertrouwde anderen toe uit te spreken. Wel nadat je eerst bij jezelf te rade bent gegaan of dat ene doel wel echt is wat je wilt.

…Wil je echt dit ene doel bereiken, of eigenlijk iets anders. Is er dus een onderliggend doel waar je liever naar streeft? Past dit echt bij jou, is dit helemaal jouw ding, of is het uiteindelijk het doel van iemand anders? Zaken als “een mooier/groter huis” of “een betere baan vinden” zijn minder authentiek, en ook dingen die iedereen wel wil. Ze hebben slechts een tijdelijk effect op je geluksniveau, waarna je weer zult terugvallen tot je uitgangsniveaus (zoals Lyubomirsky in haar boek ook schrijft). Dat is toch waar het uiteindelijk om gaat? Misschien is daar ook wel de mismatch in boodschap tussen Derek en Sonja: de mate waarin het gekozen doel echt bij jou past. Ik heb het niet zelf onderzocht, toch ben ik er van overtuigd dat voor echte bij jou passende doelen het delen ervan je net het zetje geeft dat de bal aan het rollen brengt.

Doelen delen of voor jezelf houden. Wat is jouw ervaring? Deel die hieronder!

Share

12 thoughts on “Word veel succesvoller – deel je doel met anderen

  • hi Arjan.
    Toch zit er wel wat in die uitspraak van Derek Sivers. Precies vanwege de genoemde voorwaarde ‘ kies zorgvuldig de mensen met wie je deelt’.
    Als je regelmatig onvoorwaardelijk en enthousiast aan je naasten vertelt wat je wil en het onverhoopt niet gaat lukken, wil je na een aantal keren niet als een echte mislukkeling of verkoper van gebakken lucht herinnerd worden en hou je je mond.
    Er zijn altijd meer kanten aan een verhaal. Pas als je daar zicht op hebt, zou je mogen oordelen, maar wil en kun je dat meestal niet meer.
    Hartelijke groet, Ingrid

  • Ha Ingrid,

    die genoemde voorwaarde komt van mijn kant. Derek laat dat verder helemaal buiten beschouwing, zegt domweg dat je helemaal niets zou moeten delen. Juist daardoor is zijn advies veel te algemeen wat mij betreft. Goed punt wat je aandraagt trouwens: TE veel delen maakt je ongeloofwaardig!
    Zullen we het om ‘slimmer delen’ houden ;-)

  • Dag Arjen

    “Stel een doel” is een van de 10 principes van Werken in Netwerken (WIN). Mijn WIN e-boek is gratis te downloaden op de website. WIN richt zich op de werkwereld van morgen.

    Ja, ik onderschrijf dus je stellingname, maar….er is veel meer voor nodig om je doel te bereiken. Een training helpt, maar de kunst is om het in praktijk te brengen en vooral vol te houden. Ik heb al drie! trainingen gevolgd en weet precies wat ik moet doen om mijn inbox schoon te houden, maar…je raadt het al:).

    Iedereen die de 10 principes onderschrijft is welkom als smaakmaker bij de gelijknamige LinkedIngroep. Smaakmakers helpen elkaar in praktijk te (leren) werken in netwerken.

  • @Irmgard: vanzelfsprekend is er VEEL meer nodig om enige kans te hebben je doelen te halen. Kijk je alleen al naar echte doelen en drijfveren dan hebben veel mensen die niet paraat.
    Overigens komt wat je dan WEL kunt doen in mijn eigen trainingen uitgebreid aan de orde ;-) Dat past op geen stukken na in een artikel als dit. De bedoeling van bovenstaande is om je aan het denken te krijgen over 1. het klakkeloos overnemen van meningen en 2. wie aan de slag wil met het bereiken van die doelen in beweging te zetten.

  • Hi Arjan, we hebben je artikel gedeeld op onze facebookpagina, en gelijk ook onze doelen voor dit jaar naar buiten gebracht! thx 4 the insights!

  • In mijn ervaring werkt het delen van doelen wel degelijk positief, en het idee dat je het in je hoofd al gehaald zou hebben vind ik maar dwaas. Als je vrienden dan vragen ‘en? Hoe gaat het daarmee? ‘ wordt je toch met de werkelijkheid geconfronteerd?

    Enfin :-) Doelen delen kan een effectief deel zijn voor zelf motivatie.

    Ik ga ook dat WIN e-boek op m’n leeslijst zetten, klinkt interesant! :-)

  • @Gangmakers: super dat jullie het gedeeld hebben en er inspiratie uit putten bij het uitwerken van je doelen!

    @James: veel leesplezier ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.