Werk jij aan je sterke punten …of blijf je steken in middelmaat?

STELLING: Onder het mom van “je competenties verbeteren” wordt enorm veel energie verspild om juist onze zwakke kanten te verbeteren…


foto Anne Zuidhof Het is mijn heilige overtuiging dat je beter je sterke kanten nóg beter maakt…ergens ECHT GOED in worden maakt je veel waardevoller dan ergens GOED GENOEG in worden. Met dat laatste blijf je steken in de middelmaat. Er zijn tenslotte al zoveel mensen goed genoeg in [gewenste vaardigheid]. Je bereikt er niets mee met veel pijn en moeite die vaardigheid ook te ontwikkelen.

Toch houden we elkaar hier flink mee bezig. Je competenties verbeteren…. in de praktijk betekent dat vooral een arme medewerkster die samen met haar manager bedenkt waar ze nog niet zo goed in is. Om daar vervolgens een jaar moeizaam vooruitgang in te boeken. Ik ben medeschuldig trouwens: in loondienst deed ik er samen met mijn managers ook zonder nadenken aan mee. Laten we stoppen met het gemiddelde een klein stukje op te hogen. Draai het om: ontdek in welke vaardigheden je al goed bent, en bouw die verder uit. Dat is waar je het verschil mee gaat maken. Dat is ook waar je je WOW momenten gaat scoren.

foto Anne Zuidhof Er is één uitzondering: wanneer jouw slechte eigenschappen onder een bepaald niveau liggen, zul je er wel degelijk aan moeten werken. Zit je in een verkoopfunctie, dan is er een minimum aan luistervaardigheid en overtuigingskracht nodig, anders maak je nooit een deal. In de regel voel je zelf wel aan of je onder dit minimum zit. Je zou dit de “ondermaatse zone” kunnen noemen. Hard aan werken, anders werken ze tegen je. Gelukkig: er zijn maar weinig mensen die meerdere ondermaatse eigenschappen hebben.

Mensen hangen voortdurend aan je lippen en pakken als vanzelf al jouw suggesties op? Ontwikkel dán je leiderschapsvaardigheden nog verder. Niet wanneer je je het in je hoofd gehaald hebt manager te worden omdat dat nu eenmaal zo hoort. Je werkt er hopelijk niet naartoe manager te worden omdat dat beter betaalt ..toch?

Fact of life: er zullen altijd anderen zijn beter zijn in [X] dan jij. Als [X] van ultiem belang is voor een opdracht, worden die anderen altijd verkozen boven jou. En je kunt maar beter ergens in uitblinken: een redelijk goede coach, een aardige trainer, een gewone tekstschrijver? Geen idee waarom ik zo iemand in zou huren. Zorg dat je PRECIES die business coach wordt die ik op dit moment nodig heb. Wordt de boekhouder die mij WEL begrijpt. Creëer het product dat ik nu wil aanschaffen. Leer mij – jouw doelgroep – eerst kennen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger producten en diensten te ontwikkelen die naadloos bij die doelgroep aansluiten.

Wat kan helpen is jezelf de volgende vragen eens te stellen:

  • Wat zijn de dingen die je in de regel goed afrondt? Dat geeft een indicatie waar je al goed in bent.
  • Op welke plekken of onder welke omstandigheden kom je tot je beste ideeën? Creëer meer van die situaties.

CONCLUSIE: bouw je sterke kanten uit, daarin zit jouw meerwaarde. Vroeger hadden we meer arbeiders nodig in de fabriek die hetzelfde konden. Lopendebandwerk:meer mensen, meer output. Tegenwoordig is dit totaal anders. Iedereen is specialist. Juist daarin voeg je waarde toe.


Eens, oneens? Je bijdrage is van belang, en hieronder van harte welkom!

Share

Meer lezen over Effectief Werken, Inspiratie, Perspectief, Productiviteit

Nieuwe artikelen direct ontvangen? Meld je aan voor de updates en ontvang gratis mijn ebook en audiocursus kado!


6 comments

  1. @Jacob Jan: dank voor je compliment, veel mensen zouden een stuk gelukkiger zijn wanneer ze de sterke kanten uitbouwen.
    Jouw artikel krijgt trouwens ook een vette ‘+1′. Bijzonder herkenbaar vanuit mijn loondienstdagen: HR die alleen kan denken vanuit de werkgever en daardoor vaak totaal voorbijgaat aan waardevolle onbenutte talenten. Hoe groter de organisatie, des te moeilijker dit vaak lijkt te zijn…

  2. Hi Arjan, dank voor je pleidooi om in te zetten op potentieel ipv blijven repareren om mensen in hun functieprofiel te proppen!

  3. Je prikkelt me tot een antwoord. Ik denk zelf (on)regelmatig na over waar ben ik nou eigenlijk goed in? Mensen kennen mij als enthousiast, gedreven, een sterke netwerker, visionair. Geen blad voor de mond maar toch diplomatiek genoeg. Een verbinder.
    Nou als ik naar díe oogst kijk dan mag ik in mijn handen wrijven!
    Ik kan powerpointjes maken. Niet zo erg goed als sommige experts, maar goed genoeg. Ik vind filmpjes maken superleuk, maar…. er zijn professionals die er vele malen beter in zijn (ben ik dan ook jaloers op). Ik blog, en krijg daar regelmatig reacties op. Zijn er mensen die beter schrijven dan ik? Vast wel. Ben ik dan slecht daarin? Neu.
    Bereik ik er mijn doelen mee? Ja. De klant die dat filmpje van me kreeg had het anders never nooit kunnen betalen. Nu heeft zij er een PR-middel bij en ik ben blij omdat ik dat voor haar heb kunnen doen.

    Waar ik wel erg goed in ben is: het koppelen van mijn waarden aan mijn activiteiten en mijn boodschap. Omdat ik 100% oprecht daarin ben, bereik ik mensen daar waar ik ze wil bereiken: in hun hart. En dat is nou precies waar ik mijn pijlen op richt: mensen laten voelen dat ze een hart hebben en dat ze een veel mooier en beter leven hebben wanneer ze dat hart openzetten en hun inspiratie daar vinden.

    Nou da’s mooi, toch?

  4. @Lex: mooie bijdrage. Werken aan je sterke punten (lees: ze verbeteren) betekent houdt ook in dat je gewoon kanten waar je niet in uitblinkt blijft gebruiken. Zoals jij met veel plezier al doet. Helemaal goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.