Wat is jouw informatie strategie?

Vorige week ben ik aan de slag geweest m’n eigen informatie strategie weer eens verder aan te scherpen. Regelmatig bezien of alles wat je leest, bekijkt en beluistert wel de moeite waard is is nodig om infogekte te voorkomen. Elk artikel van enige omvang – dit artikel bevat bijvoorbeeld 494 woorden) vergt enkele minuten leestijd, en daarna als het goed is nog meer denktijd: wat staat er, ben ik het er mee eens, wat kan ik er mee?


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.


HOUD DE ZAAG SCHERP

Dat aanscherpen van je informatie strategie geldt voor artikelen die je leest en blogs en website die je volgt. Slim gebruik van RSS en een feed reader helpen je daar al heel erg bij. Toch is gebruik van een technisch hulpmiddel niet zaligmakend: zoals ikzelf ook ondervonden heb is het makkelijk om in mijn geval 500 feeds aan een feed reader toe te voegen. Lezen van al dat moois is wel heel wat anders. Zou daar mijn dagbesteding van kunnen maken als ik wil ;-)

De aanleiding van dat aanscherpen was dat een van mijn zoekkolommen (*) in Tweetdeck (het beste Twitter programma van dit moment) opeens helemaal volliep. Zo’n zoekkolom is een handige manier om bij te houden waarover op Twitter gesproken wordt. Totdat opeens 30+ twitter accounts volautomatisch en op hetzelfde moment hetzelfde artikel doortweeten. Die plotselinge informatie indigestie noopte mij meteen in te grijpen door de zoekkolom zo aan te passen dat zulke artikelen in de toekomst niet meer zouden voorkomen. Zo wordt het voor mij (en jou!) lastiger de informatiestromen te beheersen. Je kunt namelijk terecht de vraag opwerpen of het me niet wat veel tijd kost om mijn zoekkolommen in conditie te houden…

In dat aanscherpen merk ik trouwens steeds minder waarde te hechten aan “losse” documenten, en steeds meer losse info samenhangend kan maken door het goed in Evernote te plaatsen (met labels, eigen actielabels (@Belangrijk, @ KortArchief, @Projecten) en notitieboeken). Documenten als PDF’s, e-books enzo eindigen vaak in iBooks en Office documenten in Google Drive, zonder veel ordening. Heb niet het gevoel dat ik daarmee mis, de meeste documenten blijk ik nooit meer in te kijken.

OK, wellicht wat ongerelateerde observaties over mijn eigen informatie strategie. Wel een belangrijk onderwerp omdat ook jij waarschijnlijk dagelijks met informatie en met het zoeken en terugvinden daarvan bezig bent.

Ik ben daarom benieuwd: wat is de informatie-uitdaging waar jij op dit moment het meest tegen aanloopt?

(*) zo’n zoekkolom is een opgeslagen zoekopdracht op Twitter. Handig wanneer je alles over je woonplaats bij wilt houden, of over timemanagement, of loopbaancoaching, lekkere recepten, gesprekken over je favoriete series. Het vergt wel enig tweaken: reclame tweets wegfilteren door bv “-te koop” toe te voegen, die autozaak in je dorp die tig tweets per dag plaats uitzetten. Je wilt vaker voorkomende tweet s bijvoorbeeld uitfilteren. Dat alles stel je in Tweetdeck 1 keer in in zo’n zoekkolom en die sla je vervolgens op. Je kunt zo een eigen Twitter zoekstrategie opzetten.

PS: wist je dat ik een los verkrijgbare audiocursus Grip op je Informatiestromen voor je heb die precies de uitdaging van dit artikel te lijf gaat?

Share

4 thoughts on “Wat is jouw informatie strategie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.