Wat is de waarde van een bezoeker aan jou website?

Via de Holy Kaw! gedeelde items vanGuy Kawasaki kwam ik deze quote tegen over de waarde van een bezoeker die via Google op jou site uitkomt.

“The traffic which comes in from Google brings a consumer who more often than not read one article and then leaves the site. That is the least valuable of traffic to us…”

Met dit standpunt wordt vanuit het bedrijf geredeneerd, dat blijkbaar omzet maximalisatie als enige(?) uitgangspunt voor haar website heeft. De conclusie dan ook dat dit bedrijf niets heeft aan deze Googlende klant. Maar is dit niet  heel erg kort door de bocht? Misschien vond deze klant wel precies wat ze zocht: een stukje informatie na een geslaagde Google actie! Ze wil niets kopen….nog niet. Doet research, en jouw product wordt daarbij onder de loep genomen. Maar ze onthoudt ondertussen een waardevol antwoord dat ze op jou site vond. Misschien vertelt ze haar vrienden er wel over. Of komt ze later zelfs terug om alsnog een aankoop te doen.
Zie dit bezoek liever als een vluchtig contact moment tussen jou en een toekomstige klant/fan/volger of wat dan ook. Deze momenten zijn gewoon nodig om een online relatie op te bouwen. Pas na een aantal momenten komt het vertrouwen. Het schijnt dan ook zo te zijn dat iemand pas klant wordt, nadat zij ongeveer 7 keer met een bedrijf heeft gehad (schijnt… kan nog geen online bron vinden die dit bevestigt. Geloof mij op mijn blauwe ogen alsjeblieft)


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

2 thoughts on “Wat is de waarde van een bezoeker aan jou website?

  • Het ligt er natuurlijk wel aan wat die Googlelende bezoeker heeft gelezen op jouw website. Veel bedrijven hebben een blog of nieuws sectie die antwoord geeft op zaken waar mensen nooit dat bedrijf bij zullen halen. Het blijft afhankelijk van de situatie lijkt me of die bezoeker voor veel of weinig waarde zal zijn.

  • @Leendert,

    dank voor je reactie! Inderdaad zal een Google-aar niet (vaak) meteen geconverteerd worden tot een betalende klant. Maar stel nu dat je geholpen wordt met een concrete vraag, dan zal je perceptie van het bedrijf dat achter de blog staat positiever worden. Het bedrijf heeft zo de kans een goede reputatie op te bouwen, waar later (zoals ik ook al schreef) wie weet wat voor mooie dingen uit ontstaan.
    Ik merk in ieder geval in de contacten die ik leg, en ook contacten die zich spontaan voordoen, vaak dat waarde vaak ontstaat zonder dat je er naar op zoek bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.