Waarom ook een telecom provider Grip op de Inbox nodig heeft

Vanuit de e-mail loopgraven: goed lezen blijft een vak maar is wel letterlijk goud geld waard!

Afgelopen week ging mijn telefoon: anoniem. Die laat ik altijd gaan – of ik mag zien wie je bent, of je spreekt een boodschap in. Iets te veel slechte ervaringen met ronkende telemarketeers. Meteen daarna komt er een mail (“ik kon u niet bereiken, dus…”). Afgezien van die opdringerige aanhef is het idee prima: telefonisch (“of mail, dat kan ook”) biedt de accountmanager van mijn telefoon provider (beide naamloos om de niet zo onschuldigen te beschermen) aan om verlenging van mijn binnenkort aflopend abonnement te bespreken. Ik reageer via de mail, dat communiceert voor mij het meest prettig. Heb nog twee vragen over het abonnement, en welke telefoons voldoen er aan mijn voorwaarden? Handig zo want dat scheelt me weer zoekwerk op de site. Met de bedoeling akkoord op de verlenging te geven na bevredigend antwoord verstuur ik mijn bericht. Kat in het bakkie voor de accountmanager zou je zeggen.

blijf-kalm-doe-nietsDag erna (zaterdag!): direct achter elkaar twee keer gebeld: anoniem. Het zal toch niet. En ja hoor: direct na deze belletjes volgt weer een mail. Blijkbaar een accountmanager die nog wat Grip op de Inbox ontbeert. In de mail een voorstel voor 1 telefoon, een prijsopgave en de vraag of ik akkoord ga. Geen antwoord op mijn vragen. Huh? Binnen 10 minuten op de site van de provider vind ik zo al meerdere modellen die in mijn geval zouden passen, en die vragen zou ik met verder rondlezen op de site ook vast zelf wel kunnen vinden.

Zo slaagt de accountmanager er dus in:

  • het communicatiemiddel van mijn voorkeur te negeren
  • niet de moeite te nemen mij een overzicht van mogelijke telefoons te geven – ondanks dat ik die zelf ook zo kan opzoeken
  • mijn eenvoudige vragen niet te beantwoorden
  • in het weekend te bellen (en later waarschijnlijk nog verschillende malen, al weet ik dat natuurlijk niet zeker…)

Zoveel onnauwkeurigheid, ik vind het knap. En besluit de mail onbeantwoord te laten.

stoppen-met-mailHet is niet mijn bedoeling hier een overijverige werknemer of telefoonmaatschappij af te branden. Wel laat het zien wat aan de kant van de ontvanger gebeurt als jij of ik onze mails niet goed lezen – dus niet eens hoeven te hopen op een kans die goed te beantwoorden. E-mail is een van de vele communicatiemiddelen; een prima middel wanneer je dat goed gebruikt. Ook een middel dat over de heg gooien erg gemakkelijk maakt. Even een mailtje sturen is zo gebeurd, maar snapt die ander wat je bedoelt?

Vraag: hoe staat het met jouw mail-leeswerk?
Lees de laatste 10 mails die je beantwoordde nog eens door

Ik weet al wat ik ga doen: binnenkort zoals altijd gewoon naar de shop om mijn vragen wèl beantwoord te krijgen, en vervolgens te verlengen. En dan binnen 20 minuten weer buiten met een nieuwe telefoon.


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.