Vakantie afgelopen en direct teruggeworpen in de chaos – (n)iets aan te doen?

Ken je dat? Een ontspannen vakantie is ten einde gekomen. Een vakantie waarbij het voortdurend borrelde meer te gaan genieten. Nu eens echt gaan doen waar je hart ligt. Eindelijk voor jezelf beginnen bijvoorbeeld?

foto Anne Zuidhof Dan de eerste werkdag al kom je met een gestresst gevoel thuis. Reality sinks in. Terwijl je de afgelopen weken onder de palmbomen, omringd door niets dan krekels, op een jacht in St Tropez, in de Schotse Hooglanden of gewoon lekker thuis juist zulke goede voornemens maakte….chips!

TERUG IN DE CHAOS…

Gebeurt hier niet precies hetzelfde als rond oud- en nieuw? Op magische wijze denk je vanaf nu het helemaal anders te gaan doen. Allerhande goede voornemens worden gemaakt. Om vanaf 1 januari of 16 augustus opeens in de praktijk te gaan brengen. Alleen eerst nog even een calorierijke december. Of eerst nog dat nieuwe project @ work voordat je het nu echt rustiger aan gaat doen. Oftewel.. mañana. Morgen dus.

Die morgen blijft helaas steeds aan de horizon schijnen. De werkelijkheid blijkt weerbarstig. Au! Je hebt jezelf opgelegd iets moeilijks te doen, dat pas later tot de verdiende beloning leidt. En maakt dan in je hoofd de afweging dat het niet tegen elkaar opweegt. Weg goed voornemen. Hallo slecht gevoel. Daar ga je weer in de waan van de dag. Hello chaos.

foto Anne Zuidhof Je staat hierin niet alleen. Er is dat intrigerende (vind ik dan) marshmallow experiment eind jaren 60 waarin dit gedrag onderzocht is. Dat experiment liet zien dat veel mensen – kinderen in dit geval – liever die ene marshmallow nu opaten, dan later twee. Nog interessanter trouwens – al is de vraag of jij dat wilt weten… – was de follow-up van het onderzoek: wie zich in kan houden, blijkt gemiddeld beter te scoren op allerlei tests (au2?).

HOE KRIJG JE DAT VOORNEMEN VOOR ELKAAR? 3 STAPPEN…

…ofwel een 3-stapsraket. Volgens mij speelt een rol dat je het echt zelf moet willen. Niet omdat dit sociaal wenselijk is – minder snoepen, goede baan, mooie auto. Het kan dan helpen jezelf af te vragen:

→ wil ik dit wel echt zelf, onafhankelijk van wat anderen er van vinden?
→ draagt dit bij aan waar ik naartoe wil  - aan mijn doelen?

>> STAP 1 is dus: helder doel <<

Is het antwoord in beide gevallen een overtuigd “ja!” ga er dan voor. Stel jezelf het eindresultaat voor in plaats van de weg er naartoe. Denk niet aan die gemiste gebakjes en verplichte kilo’s komkommer. Wel aan hoe goed je in je vel zit nu je je droombaan hebt bereikt. Ofwel: doe alsof het eindresultaat al bereikt is.
Focus op het eindresultaat en je voornemens hebben veel meer kans van slagen. 

>> STAP 2: focus op eindresultaat <<

Uitsluitend focussen brengt je niet verder overigens. Nodig is voortdurend stapjes te nemen in de richting van dat doel. Anders sta je stil. Bedenk dus concrete acties die je nu kunt doen om dat eindresultaat dichterbij te brengen.

>> STAP 3: kleine stapjes <<

LAAT HET NIET BIJ 1 DOEL

Leg een doelenlijst aan met alle kleine en grote doelen waar jij voor gaat. Dit kunnen zaken zijn die op korte termijn spelen, of juist op (veel) langere termijn. Dat zelfstandig ondernemerschap bereiken kan een doel zijn. Of ga je voor een herformulering: “werk verrichten dat me plezier en voldoening geeft”. Zo’n herformulering is vaak heel inzichtvol. Je kunt je zomaar compleet vastbijten in een doel dat toch minder bij je past. Vandaar de eerder genoemde 2 vragen die je jezelf bij ieder doel stelt.

BONUS BIJ EEN GEHAALD DOEL

Heb je je doel bereikt? Vier een feestje! Een klein doel verdient een klein feestje – met een glas in je achtertuin zitten, dat mooie boek van je verlanglijst gewoon zelf aanschaffen. Een groot doel… je vat ‘em. Veel plezier bij het bereiken van je doelen.

EN NU?

  1. Bekijk de 20 vragen die je jezelf kunt stellen bij ieder voornemen.
  2. De Drukte de Baas ook ná je vakantie? Volg mijn trainingsprogramma en je blijft de rest van het jaar ook relaxed.

En hoe voorkom jij dat je in chaos verzandt na je vakantie? Laat het gerust hieronder weten!

Share

7 comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.