Twitter nachtmerrie: de dag dat ik digitaal in rook opging…

Ofwel bezin eer je begint met het hernoemen van je Twitter account!!

foto Anne Zuidhof “Tja”, dacht ik eergisteren.. “@arjanzuidhof is een stuk herkenbaarder dan @azuidhof. Op Twitter dan. Dus laat ik mijn account eens gaan hernoemen”. Dit hernoemen doe je via een handige optie, verborgen in de settings van Twitter. Als de nieuwe naam beschikbaar is heb je dit met een druk op de knop geregeld. All fine and dandy zoals de Britten zeggen. Dat leek ook zo…

Toen bedacht ik me dat ik dus geen @azuidhof meer heb, en dat tweeps (zo noemen we mensen op Twitter; we zijn een raar volkje daar) daar wel eens naar kunnen verwijzen. Dat account maar even opnieuw aanmaken dus, met als enige tweet een verwijzing naar @arjanzuidhof. Leek me handig, en ik heb het meer gezien. Maar ja, toen ging het inloggen niet meer, geen idee waarom want m’n wachtwoorden heb ik wel paraat (heel belangrijk!). Ook geen probleem, dacht ik nog, een nieuw wachtwoord aanvragen is zo geregeld.

En toen begon de ellende (je dacht al: wanneer komt hij nou met de problemen). De bevestigings link in de email die ik toen ontving leidde tot een foutmelding op de Twitter.com site. Nou ja, het was laat en tijd om het een dag te noemen. ’s Avonds leek @arjanzuidhof ook wel actief, maar ik vroeg me af of alles wel echt OK was. In ieder geval was het tijd voor een goede nacht slaap.

Wat ik nog wel heb gedaan die avond is rondspeuren op de Twitter website, op zoek naar hulp. Gelukkig is er een support website waar je ook ondersteuning kunt vragen. Wel wat verborgen, want veel problemen zijn natuurlijk al eerder voorgekomen, en Twitter doet haar best je daar op te wijzen. Ticket aangemaakt waarin ik het probleem uitlegde en gaan slapen.

Die nachtrust is goedgekomen, maar wat gebeurde er de volgende ochtend. Natuurlijk eerst kijken of ik kon inloggen. Nog voor de koffie want: first things first, toch?

“Oh, snap! We couldn’t find you!” was wat Twitter vrolijk tegen mij terugzei nadat ik opnieuw de password reset had aangevraagd (die van de avond ervoor werkte nog steeds niet). Mijn hart begon wat sneller te kloppen. Begon me te voelen als Sandra Bullock in The Net, waar haar digitale identiteit door iemand anders overgenomen wordt (ja, het beeld klopt niet helemaal, maar dat is wat er in me opkwam – het was nog vroeg). Snel mijn twitter profielpagina’s geopend, en kijken hoe de vlag erbij hangt. Check azuidhof, check arjanzuidhof: “Sorry, that page doesn’t exist!”. In beide gevallen. Ehhhhhh, say what?

En inderdaad: mijn account leek daarmee in rook te zijn opgegaan, hoe bizar het ook klinkt. Rond de 400 volgers/gevolgden, zomaar weg. Op dat moment doemden beelden op van het bekende filmpje van South Park waarin Dirk Scheringa gefotoshopt is, druk doende zijn geld te tellen. Hij zit wat met die 100 dollar te rommelen, en… “and it’s gone!” “What do you mean, gone?” Hilarisch, maar niet heus.

Mijn halve digitale sociale leven vind tegenwoordig plaats via Twitter. En afgezien van de nodige downtime doet Twitter het behoorlijk netjes. Voor een gratis dienst tenminste: op dat moment realiseerde ik me ook dat ik gewoon geld over heb voor een goed werkende Twitter! Pas als opeens je account weg lijkt, realiseer je je hoe belangrijk dit netwerk van mensen eigenlijk voor je is. Niet in geld uit te drukken, maar je bouwt gewoon een netwerk op van mensen met wie je in een onderlinge verhouding staat, hoe minimaal die soms ook is. Van de meeste van mijn volgers heb ik ook geen andere contactgevens, en met een werkend account bij de hand is dat eingelijk niet eens nodig. Als dat netwerk opeens verdwenen lijkt, is dat een ERG RAAR gevoel kan ik je verzekeren. Had ook niet gedacht dat mij dat zou overkomen.

Gisteren was mijn dag van afwezigheid op Twitter. ’s Avonds nog eens geprobeerd het wachtwoord opnieuw in te stellen, en zowaar – het werkte! Inloggen ging wel, zij het dat er nog steeds van alles niet in orde was. Ik kon bijvoorbeeld berichten plaatsen, maar die kwamen niet aan bij mij volgers. Directe berichten uitwisselen met mensen ging dan weer wel, via hun profielpagina replyen op hun tweets. Niet handig. Wat dan weer stoer was (maar dat zullen alleen tweeps begrijpen)

[doorspoelen naar vanmorgen] Bericht van Twitter support: ze hebben het nieuwe account teruggedraaid naar de oude situatie, inclusief historie. Ik ben dus niets kwijt! @azuidhof is weer in de lucht, twittert er weer lekker op los. Toch weet ik nu nog steeds niet waarom het hernoemen misging: kan het systeem het niet aan dat je een account hernoemd, en direct daarna het oude account opnieuw aanmaakt?

Als iemand hier ervaringen mee heeft, hoor ik het graag trouwens. En, dat hernoemen laat ik voorlopig maar even zitten! Ben al heel blij dat alle tweets en volgers er gewoon nog zijn :-)


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

One thought on “Twitter nachtmerrie: de dag dat ik digitaal in rook opging…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.