Slimme tip 2: Pluk de dag!

Word jij ’s ochtends ook zo vroeg wakker? En probeer je dan met alle geweld nog één of 2 uurtjes te pakken? Misschien is het een idee om acuut met deze gewoonte te stoppen: sta op, pak je favoriete boek, ga je nieuws feeds lezen, of gewoon de krant (ik heb een geweldige bezorger, de krant ligt soms om half zes al in de bus!). Of een blog post schrijven, zoals ik nu om zes uur ’s ochtends aan het doen ben.

Nou hoor ik je zeggen: “Maar Arjan, in mijn geval werkt dat niet. Ik heb mijn slaap hard nodig, en zal halverwege de dag in slaap vallen achter mijn laptop! Die slaap moet toch ergens vandaan komen?”

Waarop ik antwoord: je hebt helemaal gelijk. Met die laatste vraag. Zonder slaap vaart niemand wel. Ik heb het heel lang volgehouden hoor, dat woelen en denken dat het moet-moet-moet dat ik weer in slaap val. Maar het werkt niet, is alleen maar frustrerend. De tijd die je ’s ochtends ligt te woelen ben je toch al verloren. Ik ben er mee gestopt, met dat draaien, en het voelt geweldig!

Mijn ervaring is dat de verloren slaap toch wel weer ingehaald wordt later. Na een paar slechte nachten volgen altijd wel weer een paar goede (*).

Zojuist dus weer om zes uur opgestaan, en voor half zeven koffie op en een stukje geschreven. Dat is nog eens een tof begin van de dag!

En, wat zijn jou ervaringen? Ben je een echte woeler, of laat je ook je tijd niet verloren gaan? Of pak je het helemaal anders aan? Ik ben benieuwd naar je reactie en tips!

(*) bij mij werkt dat tenminste zo. Mocht je echter een chronische slechtslaper zijn, een slaapstoornis hebben, of “gewoon” een kleine die tot diep in de nacht ligt te huilen: voel je dan niet aangesproken. In dat geval wens ik je ofwel veel sterkte en beterschap toe. Of gewoon even doorbijten: kleine kinderen worden vanzelf groot…

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.