Minder geld in de collectebus – tijd voor een nieuw model?

foto Anne ZuidhofIn de Trouw van vandaag (11 januari, hele korte samenvatting op de Trouw site) een artikel over de teloorgang van de collectebus. Deze bussen worden bediend door lopers die is gemiddeld zo oud zijn dat ernstig voor de toekomst gevreesd wordt. Sinds 2008 loopt de hoeveelheid opgehaald geld middels collecteren, een “typisch Nederlands verschijnsel”, sterk terug, van ruim 50 miljoen euro in 2008 tot waarschijnlijk zo’n 35 miljoen vorig jaar (Trouw noemt trouwens een daling van 1-2% in de laatste 2 jaar, die ik niet in deze getallen herken, geen idee wat klopt). De “schuld” hiervan wordt voornamelijk bij het Bel-me-niet Register gelegd: consumenten mogen niet meer voor reclamedoeleinden gebeld worden. De goede doelen hebben hier flink onder te lijden. Tegelijk worden er summier enkele lichtpuntjes (sommige kleine organisaties halen juist meer geld op) en nieuwe mogelijkheden genoemd (samenwerking met scholen). Een mogelijkheid die bijzonder voor de hand lijkt te liggen wordt helaas niet genoemd. Ik ben niet zo ingewijd in de marketing van de Goede Doelen sector, dus onderstaande is gebaseerd op mijn beperkte lekenkennis.  Toch, als ik om me heen kijk in de sociale netwerken zie ik alleen op Facebook al een miljoenenpubliek rondlopen. De doelgroep dus, zou je denken. En vergeet niet Twitter, Hyves en al die anderen. Onbenutte kansen?


TERZIJDE – het lijkt allemaal heel erg, die verminderde belangstelling voor collecteren. Ik was benieuwd hoe groot de opbrengsten eigenlijk zijn ten opzichte van de totale omzet die goede doelen te besteden hebben. Wat rondsurfen leidde al snel tot dit artikel (red: artikel helaas niet langer beschikbaar) op goededoelenwereld.nl die precies dat in kaart probeert te brengen. Schrik niet: de schattingen lopen uiteen van 4 tot 20(!) miljard(!) euro per jaar. Goede doelen zijn in Nederland niet tot rapportage verplicht, hierdoor is er veel onzekerheid over het daadwerkelijke bedrag. Verder ligt het er maar net aan of je de plaatselijke voetbalvereniging of kerken als goed doel ziet of niet. In ieder geval vallen de 35-50 miljoen euro in de collectebussen hier compleet bij in het niet. Is het collecteren hiermee gereduceerd tot voornamelijk een culturele gewoonte in plaats van een cash cow?


Zijn de goede doelen blijven steken in het zichzelf achter de oren krabben waar het misgaat? Nou, er zijn best initiatieven, maar erg veel lijkt het nog niet. In ieder geval te weinig om indruk te maken op deze leek. Hoog tijd om de handen uit de mouwen te steken zou je zeggen. Experimenteer, zoek naar nieuwe mogelijkheden, steek je licht op bij degenen die al actief zijn – ik denk graag mee ;-) …net als heel veel actievelingen op de sociale netwerken overigens. We zijn erg bereikbaar wanneer je serieus in gesprek gaat of iets interessants  te bieden hebt. Niet voor je onverbloemde marketingboodschappen overigens, we zijn in het verleden net iets te vaak gebeld onder etenstijd. Ook door de goede doelen, al spijt me dat te zeggen. En die bedelbrieven met “gratis” cadeaus? Hou er alsjeblieft meteen mee op, daar prikken we toch doorheen? Ja ik weet het, ze schijnen sommige mensen nog tot geven te verleiden ook (het wederkerigheids principemisbruikt). Maar ik vind ze verschrikkelijk vervelend. Het geld (mijn geld!) dat er aan uitgegeven is heeft me in het verleden al tot lidmaatschaps opzeggingen gedreven…

Jongeren zie je niet snel met een collectebus langs de deuren gaan (dat is niet vet cool). De generatie daarboven, de dertigers en veertigers, zijn echter in ruime mate vertegenwoordigd in de sociale netwerken. Ze willen best aandacht vragen voor een actie in hun eigen netwerk,  een flashmob houden, met je brainstormen op Facebook . Het moet wel concreet zijn en liefst niet te ver in de toekomst liggen. De jaarlijkse informatiebeurs met 50 stands werkt niet meer, of je dat nou jammer vindt of niet. Volgens mij liggen er in de sociale media  meer dan genoeg kansen voor goede doelen. Een advies: spring er niet zomaar bovenop. Ga niet als een gek aan het Hyven omdat iedereen dat doet. Nee, bedenk eerst wat je met je aanwezigheid wilt bereiken. Daarna ga je bedenken wat je als goed doel aan waarde kunt toevoegen voor de mensen met wie je straks in contact komt. Zorg voor een goede eerste indruk, dat contact komt echt wel. Die eerste indruk is ontzettend belangrijk, heb ik al heel jong geleerd.

Eens, oneens? Welke geweldige initiatieven zie ik over het hoofd? Laat je mening en suggesties hieronder achter… >>


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.