Hoe jij je eigen betrouwbaarheid te grabbel gooit

Ik mail je van de week wel even“, “volgende maand is het rustiger, dan kom ik er zeker op terug“, “ik bel je snel!“, “binnenkort gaan we er mee aan de slag“, “ik laat je absoluut nog weten wat ik van je ebook vindt“.

Bovenstaande uitspraken hoor ik de hele dag door. Jij ook. We weten allebei wat er vervolgens vaak gebeurt: (…) <<< ijzingwekkende stilte…

Er zijn positieve uitzonderingen. Die feedback die ik vorige week wèl kreeg van een gewaardeerde collega, de onderneemster die wel snel in de mail klom. Uitzonderingen die mijn blik op hen veranderen. Betrouwbaarheid uitstralende mensen.

Andersom: glasheldere beloftes doen en daar vervolgens niet op terugkomen, zorgt dat ik je in de toekomst minder zal vertrouwen. Nogmaals van een andere kant bekeken geldt dat wij onszelf net zo hard aan onze eigen beloftes dienen te houden.

Nu is het niet mijn bedoeling te klagen over die vergeten beloftes. Het is geen onwil bij die ander. Gewoon vergeten. Nou ja, gewoon?

Het gaat me er wel om hoe je dit gaat voorkòmen. Hoe word jij die positieve uitzondering in het woud van gebroken beloftes?

Zonder een degelijk en betrouwbaar systeem voor al je werkzaamheden gooi je al snel je eigen betrouwbaarheid naar anderen toe te grabbel. En dat straalt uit.

Die? Ha, daar hoor je nooit meer van.

Zorg voor een goed actiesysteem waar je letterlijk al je toezeggingen gemakkelijk noteert. Want je aan een belofte houden vergt een actie van jouw kant. De basis hiervoor is een goede takenlijst.

 

Het geheim is je belofte als een doodgewone actie te gaan zien. Het is een taak, een TODO.

 

HOE JE JE BETROUWBAARHEID MET GEMAK VERGROOT

De rest van de oplossing? Nee, ik reik je niet de perfecte oplossing die altijd werkt aan. Dit is glibberig terrein, voor je het weet stoot je de ander voor het hoofd wegens een botte afwijzing. Een aanzet:

  • houd als het maar even kan zelf de touwtjes in handen als het om andermans beloftes gaat. Zorg dat jij in actie komt wanneer het stil blijft
  • Bedenk je drie keer voordat je een toezegging doet, hoe klein ook. Het is en blijft lastig inschatten hoe ruim je in de toekomst in je tijd zit. Toegezegd? Op de actielijst zetten en bedenken wat je nu al kunt doen

Zelf heb ik dit in het verleden zo ontzettend vaak verkeerd aangepakt. Op beide punten veel steken laten vallen. Nog steeds trouwens. Wel vraag ik mij tegenwoordig altijd af: wat had ik anders kunnen doen?

 

Gelukkig is falen niet erg, het gaat er om of je er actie op neemt 

 

Je gaat natuurlijk niet expres falen. Da’s iets anders, dom ook.

Lees hier meer over hoe je een goede actielijst opzet en alles over de digitale takenlijst van mijn keuze.

Liever een onderbouwd en op een positieve manier ingestoken “nee” of juist een hartstochtelijk “ja!”. Dat straalt ook uit.

 

Waardevol artikel? Deel het met de knoppen hieronder!

Share

One thought on “Hoe jij je eigen betrouwbaarheid te grabbel gooit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.