Help, de economische crisis over ons!

Of: hoe we onszelf het dal in gepraat hebben, en hoe we er weer uitkomen

Tja, die crisis. Hoeveel woorden zijn er inmiddels niet aan gewijd. Wat zou ik er nog aan toe moeten of kunnen voegen. Toch houdt het me bezig waarom we met zijn allen denken in een enorm dal beland lijken te zijn. Toegegeven: voor behoorlijke groepen mensen hakt hij er in. Denk aan aangetaste pensioenen, het spook van de werkloosheid, ik weet het. Maar wat zijn nu de voorspellingen: de meest recente die ik vond dateert van 17 maart en is een voorspelling van het CPB dat de Nederlandse economie dit jaar met 3.5 % krimpt (*). Dit klinkt bijzonder ernstig, en zoals gezegd zal dit ongetwijfeld gevolgen hebben die deze jongen niet overziet. Maar toch: we zitten dan eind 2009 dan op 96.5 % van het niveau van 2008. Is dat erg, eigenlijk? Als we heel eerlijk wat introspectie toepassen, zijn we dan niet totaal doorgeslagen in onze jacht naar meer, meer, meer. Een stevige pas op de plaats kan voor onze economie en maatschappij misschien wel eens heel heilzaam zijn. Je ziet nu al dat mensen zich gaan bezinnen, en zich serieus afvragen waar ze mee bezig zijn geweest.

Aan de slag

Alles goed en wel: dit is geen maatschappelijk betoog, maar een oproep doen om niet bij de pakken neer te zitten! We kunnen alles uit onze handen laten vallen, op de bank gaan zitten en afwachten tot de bui over is. Maar bedenk dan 1 ding: we zijn onze eigen onweersbui! Als u, jij, ik en de buurman allemaal stoppen met wat we ook maar deden, dan komen economie en maatschappij inderdaad krakend tot stilstand. Dus: handen uit de mouwen. Dit geldt ook voor mezelf. Dit is dus zeker ook een persoonlijke call-to-action.

Innoveer!

het is juist nu tijd voor innovatie. Nu hebben bedrijven de mogelijkheid het echt anders aan te pakken. Voor ondernemers en anderen die met de handen in het haar zitten zou ik zeggen: focus op zaken die door de crisis plotseling belangrijk zijn geworden voor je klanten. Kostenbesparingen, efficiëntie verhoging, analoge dienstverlening vervangen door digitale. Pas je propositie aan, verander je marketing strategie, en ontdek de mogelijkheden die de nieuwe situatie ons allemaal biedt. Ik kan van hieruit natuurlijk zien waar jouw business of vakgebied zich op richt. Maar wees er van overtuigd dat de de kansen op velerlei terreinen nu echt voor het oprapen liggen. Zit je in de software ontwikkeling / IT zoals ondergetekende, dan kun je het bijvoorbeeld zoeken in slimme automatisering. Hoe kun jij je klant helpen om goedkoper te werken. Bedrijven focussen echt op kostenbesparingen, en als jou aanpak in software ontwikkeling of project management dit kan bieden, dan kun je jezelf in de kijker spelen. Vanzelfsprekend is dit ook van toepassing in andere branches. Verder ga ik geen enkele poging maken dit concreet te maken, dat kun je veel beter zelf!

Overigens: we moeten ook niet te bang zijn om geld te spenderen. Zoals Jort Kelder van de week in De Wereld Draait Door zei: ik ben anti cyclisch, dus heb juist nu een nieuwe auto gekocht (heb het niet zelf gezien, maar hij schijnt iets dergelijk geformuleerd te hebben).

Iedereen Elke Dag Plezier?

Toeval of niet, na het schrijven van dit stukje wat door de nieuwste Intermediair (26 maart 2009) aan het bladeren. Wat staat daar op pagina 6: “Tijd voor positiviteit”. Een initiatief van ondernemer Michiel Drijber die genoeg had van alle negatieve media aandacht voor de crisis. Hij richtte onlangs de stichting Iedereen Elke Dag Plezier, IEDP, op (**). Wie zich aangesproken voelt kan zich aansluiten via de website of meepraten via de LinkedIn groep. Doen, ik heb me al aangemeld!

Bron
(*) website CPB: “CEP 2009: Nederland verkeert in diepe recessie” – http://www.cpb.nl/nl/news/2009_12.html
(**) website stichting Iedereen Elke Dag Plezier – http://www.iedp.nl


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.