Goede voornemens – zonder actie kom je nergens!

Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren ooit Goede Voornemens gemaakt te hebben. Begrijpen doe ik het natuurlijk wel ;-) Hoe graag zouden we stoppen met roken, afvallen, of onze carrière een draai in de gewenste richting geven. En toch, waarom op 28 augustus bedenken het roken eraan te geven ..en tot 1 januari wachten voor je begint? Want zo gaat het vaak. We leggen een lijstje aan met dingen die we later willen bereiken. Dat lijstje wordt langer en langer. En dan vanaf 1 januari moet het opeens gebeuren. De hele lijst. Of toch later, je hebt tenslotte een heel jaar. Ehhhh….

HET IS OOK ZO GEMAKKELIJK

Je voornemen binnenkort te stoppen met roken betekent dat je nu tenminste lekker door kunt gaan met een pakje per dag (*). Of met slecht eten, of het uitstellen van het zoeken van je droombaan of droomklant. Het mañana effect?

Paulo Coelho - Goede voornemens
gespot via @CorrieJonkers

Stel je eens voor dat je voorneemt “het komend jaar wil ik vanuit een lege inbox werken”. Een loffelijk streven? Zeg eens eerlijk: geloof jij dat je dat écht gaat doen? Een jaar is lang, vergis je niet. Begin je op 1 januari, of zijn er eerst andere urgente dingen te doen – de waan van de dag genoemd- en kan het ook later nog wel? “Kan nog wel even lijden”, zeg je tegen jezelf, en je slaat de comfortabele deken die dat Goede Voornemen vormt lekker om je heen. “Wènig kans” zoals een voormalig collega in plat Haags altijd placht te zeggen.

foto Anne Zuidhof Teveel goede voornemens voor de lange termijn kunnen je zelfs in slaap sussen. Denken dat je later goed bezig gaat zijn, en nu nog even lekker niet. Ook is het gevaar dat je jezelf iets groots oplegt dat je volgend jaar ten koste van alles wilt bereiken. Vervolgens merk je dat het enorm veel energie kost. Blijkbaar ligt je hart er niet. Door je voornemen op die LaterMisschien lijst te plaatsen voorkom je dit. Je hebt je dan nog niet gecommit, wat het veel eenvoudiger maakt je voornemen weer los te laten. Of in een andere vorm voort te zetten.

Nog een voorbeeld – stel je voor vanwege je gewicht minder te willen eten. Oef, dat blijkt in de praktijk lastiger dan verwacht. Met moeite bedank je voor de taart bij de koffie… Misschien was het toch slimmer niet zo op dat eten te focussen, en in plaats daarvan voor meer beweging te gaan. Bijvoorbeeld door enkele keren per week hard te lopen, of een abonnement bij de sportschool te nemen. Heeft uiteindelijk hetzelfde effect, is nog gezonder ook en geeft uiteindelijk meer voldoening. Blijf jij lekker taart eten, terwijl je toch verantwoord naar je streefgewicht toewerkt.


GOED IDEE!


Wacht niet langer, zorg dat je zo snel mogelijk verlost raakt van de e-mail in je inbox, of juist van de chaos in je planning en agenda! Da’s typisch iets dat niet bij een goed voornemen hoeft te blijven, en wat vooral een goede ACTIESTAP is ;-) Voor beide situaties heb ik aparte programma’s ontwikkeld, die in de vorm van individuele begeleiding, groepstraining, of telefonische / Skype coaching verzorgd worden. Grip op je Inbox is speciaal voor jou als je korte metten wilt maken met de overload aan e-mail in je mailbox, en dat ding vanaf nu leeg wilt houden. De Drukte de Baas zorgt voor rust wanneer je in de waan van de dag vaak gestrest de werkdag afsluit en het gevoel hebt dat je agenda altijd te vol zit. Kijk bij de actieprogramma’s voor de mogelijkheden en tarieven. Bel mij gerust (06 – 818 916 96) als je meer wilt weten.

MIJN UITDAGING AAN JOU

Prima natuurlijk wanneer je Goede Voornemens maakt. Nadenken over hoe iets in de toekomst anders en beter wordt is het begin van verbetering. Zet ze alleen niet zomaar op een lijstje, maar maak ze onderdeel van een betrouwbaar systeem.

Wat vind jij? Ook als je totaal fan bent van goede voornemens ben ik (juist!) benieuwd naar je reactie. Die kun je hieronder in de comments kwijt. Welkom!

(*) Eén uitzondering op de regel zal ik je eerlijkheidshalve niet onthouden: jaren geleden stopten tijdens een grote landelijke stoppen-met-roken actie honderdduizenden Nederlanders in 1 klap op 1 januari. Onze heftig paffende buren besloten ook mee te doen. Tot op de dag van vandaag hebben ze nog geen trekje genomen. Een duidelijk voorbeeld van een sterke wil, die je absoluut nodig hebt voor zo’n grote stap. Respect! Toch is dit een uitzondering die je niet zou moeten verleiden tot het doen van Grote Voornemens in de verre toekomst…iets veranderen? Zet het vandaag om in actie!


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

One thought on “Goede voornemens – zonder actie kom je nergens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.