[Gastblog] Drie tips om (nog) meer uit Skype te halen

Ik ben een fan van skype, ik beken het eerlijk ;-) Skype maakt mijn leven en werk als Practical Business Coach een stuk gemakkelijker. Ik blijf in contact met mijn klanten, heb werkoverleg, coach, wissel korte werkinstructies uit en stel gemakkelijk mijn vragen. Dat alles vanaf de werkplek die ik zelf kies. Ik zou het niet kunnen missen.

Wat is skype zul je je misschien afvragen. Je kunt met skype gesprekken voeren via je computer. Je installeert software op je computer die je laat bellen met de mensen die in je contactpersonenlijst staan. Je maakt dus eerst een connectie met elkaar. Met skype kun je onder andere:

  • Bellen
  • Videobellen
  • Chatten
  • Bestanden sturen
  • Meekijken op het scherm van de ander
  • Gesprekken opnemen

Skype heeft Messenger van Hotmail vervangen. Mocht je dat ooit eens gebruikt hebben (wie niet?) dan vind je veel van die dingen terug. Het grote verschil met Messenger is wel het versturen van berichten als iemand offline is. In skype ziet die ander dat bericht pas als jullie allebei gelijktijdig weer online zijn. Soms kan dat een tijdje duren dus!

Net zoals op Facebook, Twitter en Google+ kun je je status delen. Meestal laat je dat op skype wat langer staan. Het is iets gebruikelijker om reclame te maken omdat het statischer is.

Ik deel graag een aantal tips met je die ervoor zorgen dat je (nog) meer uit skype haalt!

 

Skype tip 1: Bestanden sturen

Via de chatfunctie van skype kun je gemakkelijk bestanden naar elkaar sturen. Tijdens een werkoverleg stuur je de laatste versie van het stuk waar je aan werkt. Een foto die meteen op een website kan of in de nieuwsbrief. De revisie van een logo. Een grappig filmpje kan natuurlijk ook. Afhankelijk van je internet snelheid zijn bestanden snel gedeeld.

 

Skype tip 2: Scherm delen

skype-scherm-delenTijdens het werken is het soms heel handig dat je even je scherm kunt laten zien. Omdat je er net niet uitkomt, je snel iets wilt laten zien of omdat je hulp nodig hebt bij het installeren van iets. Ik maak vaak gebruik van de optie scherm delen, ken je die al? Ik laat mensen meekijken op mijn scherm of ik kijk mee op hun scherm. Reuze gemakkelijk!

Er zijn twee dingen nodig om dit te kunnen doen:

  • Je moet met elkaar in gesprek zijn
  • Je video moet uit staan (in Windows, met een Apple kan je camera blijven lopen)

De optie vind je onder het menu bellen klik op scherm delen, vervolgens op ok en wat op jouw scherm staat is ook aan de andere kant te zien.

 

Skype tip 3: Opnames maken

evaer-logoSkype bewaart automatisch de historie wie je wanneer hebt gebeld en wat je via de chat met elkaar hebt uitgewisseld aan tekst en bestanden. Er zijn programma’s die de inhoud van je gesprek ook op kunnen nemen, dat wat je tegen elkaar zegt. Ik maak opnames van mijn gesprekken op skype, handig als ik instructies geef, iets uitleg of als je samen wilt weten hoe iets ook alweer zat.
Gebruik je een Apple dan gebeurt het automatisch. Met een Windows pc zijn er programma’s voor. Ikzelf gebruik Evaer.

 

NRC Spitsuur: Portret Judith HompeOver de auteur

Judith Hompe is als geen ander in staat te zien waar (tijds)winst te halen is met het praktisch inzetten van je marketing. Als Practical Business Coach zorgt ze dat jij je kunt richten op het doen van de dingen waar jij goed in bent!

 


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

2 thoughts on “[Gastblog] Drie tips om (nog) meer uit Skype te halen

  • Als je toch al gebruikt maakt van Microsoft Office voor je bedrijf, kijk dan ook eens naar de Office 365 voor Klein Zakelijk Premium abonnementen (dus niet die thuisgebruik). Daarin zit Lync, wat de zakelijke Skype is, wat het vergaderen op een nog hoger niveau brengt. En het voordeel voor je klanten: die hoeven geen Lync of Skype account te hebben. Dan gebruiken ze een webapplicatie waarin een antwoord op de vraag “wat is je naam?” voldoende is om de webmeeting binnen te komen. En je kunt vergaderingen opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.