De valkuilen van filteren op het grote boze web

” Iedereen leeft in zijn eigen online realiteit ” Eli Pariser

Filters zijn prima. Toch?


Filteren doen we allemaal. Iedere dag. Het gevaar is dat we daardoor in onze eigen filterbubbel komen te leven. Toch ontkomen we er niet aan rigoureus te filteren. Alleen al wanneer je je volle inbox doorploegt pikken je ogen automatisch de belangrijke e-mails eruit. Dat is filteren. Zonder filteren zouden we het niet redden in deze maatschappij die ons aan alle kanten met informatie bestookt. De meesten van ons doen daar trouwens al te graag aan mee, getuige het aantal mensen dat als twitterend en Facebookend over straat pleegt te lopen. En met het epxloderen van de hoeveelheid beschikbare informatie wordt dat filteren alleen maar belangrijker.

Filteren dus. Met technieken kom je een heel eind:

  1. RSS om nieuwe artikelen op websites vanzelf naar je toe te laten komen
  2. Google Alerts die je een seintje geeft wanneer er iets nieuws over jezelf of een ander onderwerp van je interesse verschijnt
  3. filters (of regels, afhankelijk van het mailprogramma dat je gebruikt) in je inbox. Hiermee zorg je dat bijvoorbeeld nieuwsbrieven, berichten waarin je ge-CC’ed wordt, of mails van bepaalde personen, niet in de inbox komen maar direct op de juiste plek terecht komen

Allemaal veilige filters waarmee je je wapent tegen de infostress. Zoals Clay Shirky  in deze video zei: “It’s not information overload, it’s filter failure”


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Filters: het is niet alles goud wat er blinkt

En dan heb je het filteren in de vingers en zie je die TED video. Geen schokkend nieuws trouwens, maar bekende principes. Waar gaat het om: sociale netwerken als Facebook willen ons automatisch voorschotelen wat we willen zien. Ofwel, wat ZIJ denken dat wij willen zien. In het geval van Eli betekende dat dat al zijn conservatief georiënteerde vrienden opeens uit zijn tijdlijn verdwenen! Wat bleek: hij wil hen wel in de gaten houden omdat het nu eenmaal zijn vrienden zijn. Maar als progressief ingesteld persoon klikte hij vooral op plaatjes en linkjes van progressieve vrienden. Dat was Facebook ook opgevallen, dus heel fijn werden die andere vrienden aan zijn ogen onttrokken. Niet zo fijn dus en vast ook niet hoe Mark Zuckerberg het bedoeld heeft.

Conclusie

Volgens mij hoeven we niet meteen bang te worden voor sociale media, en voor die andere reus die er ook wat van kan: Google. Wel is het goed je te realiseren DAT dit gebeurt. Iedereen leeft op deze manier in zijn en haar eigen online realiteit.

Soms kun je dit soort filters weer uitzetten, soms niet. Soms is het zelfs nog een hele uitdaging om er achter te komen OF het kan. Lastig, lastig. Uiteindelijk is de beslissing aan jou of je daar gevolgen aan verbindt. Ik voor mij blijft in ieder geval mooi profiteren van alle positieve dingen die dat grote mooie internet mij biedt. Met deze wijze les in mijn achterhoofd. Doe je mee?

En nu kijken die video en trek er je eigen les uit. Ik ben benieuwd welke dat is, dus deel je je ervaring hier onder met ons?


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

7 thoughts on “De valkuilen van filteren op het grote boze web

  • Ik vind ook niet dat we bang moeten zijn – is altijd een slechte raadgever volgens het bekende cliché – maar wel bezorgd en oplettend. Ik denk dat het punt dat Pariser maakt, is dat we zonder het te weten of te beseffen steeds vaker door een algoritme gefilterde informatie voorgeschoteld krijgen. Hij heeft het dus niet over de filters die we zelf instellen, bijvoorbeeld rss-feeds, google alerts of mail-filters. Daarbij weet je immers wat de filters zijn die je hebt ingesteld.

    Het is belangrijker om te beseffen dat de filter bubble wordt veroorzaakt door filters die we niet zien: bijvoorbeeld op sociale netwerken, maar zeker ook Google. De zinsnede ‘Uiteindelijk is de beslissing aan jou of je daar gevolgen aan verbindt.” mist m.i. dan ook de plank. Vaak *kun* je die filters, zoals van bv Google niet uitzetten of aanpassen. En welke gevolgen wil je eraan verbinden dat je geen goede zoekresultaten krijgt?

    En of Zuckerberg het niet zo bedoeld heeft? Daar ben ik helemaal niet zo zeker van. Die uitspraak over de dode eekhoorn spraakt wat mij betreft boekdelen. Persoonlijk nieuws zoals ook apps/magazines als Zite ons voorschotelen heeft zijn voordelen, maar ook zijn hele grote nadelen. Ik vind dat we ons daar bewust van moeten zijn én dat we moeten bekijken op welke manier we daar – heel snel – iets aan gaan doen. Zodat Google niet de positie inneemt die de kerk, de regering of andere ‘experts’ eeuwenlang innamen/nog innemen: “zij bepalen wel wat goed voor me is.”

  • Ik denk niet dat we bang moeten zijn. Maar het blijft uiteindelijk gaan over hoe wij zelf en de samenleving omgaat met informatie.
    Het is al eeuwen zo dat een groot deel van ons alleen luistert naar hun “eigen” informatie. Uit de zuil, van hun net, uit hun krant, in hun cafe enz. Internet begint nu ook zo te werken, omdat een meerderheid van de mensen dat prettig vind (anders voelen wij ons onbeschut en alleen gelaten in een te grote ruimte).

    De enige remedie is, om zelf te vragen om diversiteit van informatie. Soms ergens anders naar te kijken of obscure links van minder bekenden te volgen. En een deel kan er in liggen, dat filters beter worden en ook af en toe ongevraagd eens iets anders laten zien om ons te stimuleren.

  • @Danielle en Bastiaan: dank jullie voor de heldere aanvullingen. Inderdaad zijn de genoemde filters aan ons opgelegd, terwijl de eerder genoemde filters door jezelf worden ingesteld. Een levensgroot verschil, dat is wellicht niet helemaal helder geworden in het artikel.

    Zeker is het niet goed dat Google en Facebook nu deels bepalen hoe we de wereld zien. Vergeet niet dat dat van alle tijden is: de Volkskrant brengt het nieuws totaal anders dan de Telegraaf. Dit zijn enorme subjectieve filters: je zou kunnen zeggen dat die onze waarneming willen beïnvloeden. Of je ziet het andersom: juist omdat ik weet hoe de Nederlandse kranten het nieuws brengen, weet ik welke ik wil lezen en welke niet. Dit is een spel tussen wat de lezer wil zien en de krant aanbiedt. Veranderende lezerswensen leiden er toe dat de krant zal aanpassen.

    Zoals Bastiaan aangeeft kunnen filters ook ten goede ingezet worden doordat Facebook en Google ons kunnen wijzen op onbekende pareltjes die we anders nooit ontdekt zouden hebben. Het belangrijkste is inderdaad: bewustwording! Zolang we weten DAT die filters er zijn, kunnen we ons gedrag daar op aanpassen. Weggaan zullen ze niet, en volgens mij zijn ze ook niet inherent evil. Nee, Google links laten liggen is geen goed alternatief. Bing en Yahoo passen ongetwijfeld dezelfde principes toe. Maar kijk je naar de andere kant: zonder filters zou de Google zoekmachine geen enkele waarde hebben. Ruwe zoekresultaten, dat kunnen we gewoon niet handlen. Daarvoor is de hoeveelheid informatie veel en veel te groot geworden.

    Dus in die zin blijft mijn conclusie dat ook dit soort automatische filters nodig zijn om de information overload te bestrijden. Onze taak is wel om de bedrijven hier achter scherp te houden. Daarvoor dient zo’n TED video dan ook. En de aandacht die we hier voor vragen

  • @Danielle korte reactie: wanneer Google en co teveel voor ons gaan filteren, dan lopen we volgens mij zeker het gevaar, inderdaad, dat disagreement wel eens weggefilterd kan worden.
    De link is een mooie aanvulling op wat we zelf kunnen doen. Ik voeg hem toe in het artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.