Kijk niet terug, kijk niet vooruit. Het gaat om het nu!

Als er één ding is dat ik pas wat later geleerd heb dan is het wel de kunst van het grijpen van het moment. In gedachten was ik (en nog steeds) alsmaar bezig met alles wat er gebeurd is. Lang geleden, gisteren, de woordenwisseling van zojuist. Allemaal verleden tijd. Analyseren tot je er gek van wordt: waarom zei hij dat nou tegen mij? Wat als er gereorganiseerd gaat worden (bij een vroegere werkgever). Ai, de reorganisatie is een feit, er moeten 17 mensen uit; ik ook? En veel later: Zal ik nou wel of niet mijn baan opzeggen en gaan voor het zelfstandig ondernemerschap (check, done)? Enzovoort.

 

terugkijken-vooruitkijken-de-kracht-van-het-nu

Kijk je vooral vooruit, achteruit of ..naar vandaag?

 

Je kunt urenlang malen over een baanloze toekomst en dat je met je gezin onder de brug komt te wonen. Tegelijk weet je dat al dat tobben totaal zinloos is. En intussen dient zich de volgende gedachte al weer aan. Het volgende probleem waar je je hersens over moet laten kraken. Zeker wanneer je van nature veel in je hoofd zit, kan het lastig zijn die gedachten tot rust te brengen.

Jezelf verwijten maken over die geëscaleerde ruzie van zojuist – was dat gestrekte been echt nodig? Nee zeggen tegen dat geweldige aanbod vorig jaar – en kijk wat voor rotbaas je nu hebt. Had ik destijds niet zo lomp gereageerd, had ik nu niet alleen op een flatje 1 hoog achter gezeten.

Toekomst en verleden kunnen je behoorlijk in de weg zitten.

Ik geniet ontzettend van vooral non-fictie boeken (en een Nesbö of Nicci French op z’n tijd). Boeken over hoe je jezelf en je tijdsbesteding kunt verbeteren. Een belangrijk inzicht dat tijdens al dat lezen steeds meer bleef hangen – en o wat heb ik daarvoor een zweverige boeken doorgeworsteld, veel zweveriger dan bij mij past – was dat het gaat om het nu, om de keuzes die je vandaag kunt maken. En elke dag weer. Dat is de kracht van het Nu. Gisteren was een baaldag, het gesprek met die mogelijke klant totaal verprutst. Die vraag om gratis een workshop te verzorgen misschien niet zo handig aangepakt. productiviteitsreus-nee-zeggenGeen punt! Vandaag ligt open en wacht op jouw keuze. Ook al staan er een lange vergadering en 2 belafspraken op het programma, de rest van de tijd zul je naar eigen inzicht invullen. En vooral wat je niet doet is essentieel- de echte productiviteitsreus is degene die gemakkelijk en toch weldoordacht ‘nee’ zegt. Toch alles proberen te doen is een garantie op blijven aanmodderen, frustratie en werk- en andere stress.

Niets moet – niemand vertelt je dat je nachtenlang te malen over die reorganisatie, hoe begrijpelijk ook. Ondertussen heb je er zelf geen enkele invloed op, en al je gemaal draagt al helemaal geen oplossingen aan. Wacht liever rustig af tot de feiten op tafel liggen en trek dan weloverwogen je plan. Lig je eruit, maak er het beste van. En zeg niet dat ik jouw situatie niet ken. Nee, ik ben inderdaad nooit ontslagen. Wel heb ik in het reorganisatie-schuitje gezeten en heb ik mijn deel meegemaakt van minder leuke situaties. Laten we het over jou hebben, niet over mij. Ik weet heus wel dat je tijdens een ontslagronde een bijzonder pijnlijk proces doormaakt waarin er veel vervelende dingen op je afkomen. Alleen, het hoeft je niet te verlammen. Je wordt niet op straat gezet, het is niet het eind van de wereld. Neem een periode van bezinning. Overweeg je mogelijkheden en voel wat die met je doen. Maak dan je keuzes.

Keuzes maken kan heel erg lastig zijn. Zeker wanneer de gevolgen groot en onoverzichtelijk lijken. Toch zegt het cliché dat geen keuze maken ook een keus is. En dat is waar: ga je jaren door in een saaie baan, of kijk je langzaam om je heen? Blijf je elke dag drie uur besteden aan het managen van je inbox, of ga je daar iets aan doen? Voor mijzelf was één van de meest lastige keuzes ruim 4 jaar geleden het opzeggen van mijn baan om te kiezen voor een onzeker bestaan als zelfstandig trainer-coach. Lang over gedubt, wel besloten, nooit spijt gehad. Afgezien van de vrijheid die zo’n bestaan geeft, heb ik veel meer geleerd dan de jaren daarvoor, ook over mijzelf als mens.
Af en toe moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en enigszins onderbouwd in het diepe springen. Anders gebeurt er zeker niets.

O ja, ook geleerd: ondanks wat guru’s je vaak beloven is er geen magische truuk om je gedachten te stoppen. Echt niet. Rust in je hoofd vergt hard werken. Vraag me gerust hoe als je daar meer over wilt weten. Dat is een onderwerp op zich, voor nu houden we het even hier bij.

Waartegen zeg jij vandaag nee?


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Werkstress – allemaal aan de digitale gezondheidscoach?

Er lijkt een trend waarneembaar onder grotere bedrijven in het voor willen zijn van de gevolgen van werkstress. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit het Financieel Dagblad van afgelopen november. Dat lijkt mij absoluut toe te juichen, werkstress is een groeiend probleem.

gezondheids-appAlleen om dat nou via gezondheidsapps te realiseren die door de werkgever verstrekt worden, is een een kwalijke zaak (zoals in het artikel ook al kort aangestipt). “Via sensoren in de telefoon volgt de app…” enzovoorts. Ja, en via dat digitale voetspoor volgt de werkgever natuurlijk ook de gangen van haar medewerkers. De sociale druk wordt hoog opgebouwd om maar te voldoen aan het door de werkgever bedachte ideale plaatje. Zoiets is zeker niet vrijblijvend, want wat als je niet meedoet. Meer bewegen, gezond eten, wat dan ook doen om je werkstress aan te pakken werkt vooral wanneer het uit eigen beweging gedaan wordt. Niet vanuit groepsdwang.

Als je het mij vraagt kun je in plaats van die digitale gezondheidscoach beter je werknemers belonen die bewust vragen om bijvoorbeeld coaching. Niet een eenmalig workshopje voor je hele team. Zo’n bijeenkomst die vaak een herhaling is van de dooddoeners die ze al veel vaker gehoord hebben. Dat zet geen zoden aan de dijk. Wat wel helpt is een goed onderbouwd plan van aanpak dat is toegespitst op het hele team. En mocht je overwegen je door digitale tools te laten ondersteunen in het verbeteren van de gezondheid van je medewerkers? Bedenk dan dat zelfs individuele coaching zeker financieel ook gewoon voordeliger is. Bovendien creëer je er veel tevredener medewerkers mee die beter in hun vel zitten. Beter dan wanneer je ze op de huid zit en gaat controleren via zogenaamd goedbedoelende gezondheids apps.

Ik merk overigens dat degenen die zelf actief om coaching vragen vaak de meest gemotiveerde mensen zijn. Zij werken er al hard aan om grip te houden op hun drukke leven en waarderen het enorm wanneer de werkgever hen daarin (onder)steunt. Precies degenen die je in je organisatie wilt hebben toch?

Achtergrond: http://fd.nl/economie-politiek/902641/werkgevers-grijpen-in-tegen-werkstress


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Mijn meer/minder woorden voor 2015

In de afgelopen weken deelden veel mensen online hun woorden voor 2015. De 3 dingen waar ze speciale aandacht aan willen geven in het komend jaar. Een goed idee dat voorzover ik overzie door Chris Brogan bedacht is. Ik geef er graag een draai aan. Behalve dingen meer doen is het soms slim ook ergens afscheid van te nemen. Iets wat je wilt minderen. Ook beperk ik mezelf graag in het aantal doelstellingen dat tegelijk aangepakt wordt. Hoe meer doelen, hoe minder kans op succes namelijk….

Hieronder vind je MIJN persoonlijke meer-minder woorden voor 2015. Hopelijk zet ik je daarmee aan het denken over wat JIJ nou meer en minder wilt doen in het komend jaar.

Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar jouw eigen woorden. Deel ze onderaan dit artikel met ons allemaal of persoonlijk met mij. Je krijgt in dat laatste geval mijn hoogstpersoonlijke feedback (een tip, handreiking, doorverwijzing hoe je de uitwerking van jouw woorden concreet gestalte geeft).

MIJN MEER/MINDER WOORDEN VOOR 2015

MINDER LIJSTJES

Niet zo focussen op alles in een systeem te willen stoppen, niet alle toekomstige taken koppig willen vastleggen. In plaats daarvan de belangrijkste zaken voor deze week helder hebben en van daaruit mijn acties bepalen. Ik ben degene van de lijstjes, zeg je? Het kan zijn *kuch* dat ik daar voorheen teveel over schreef. Lijstjes en systemen zijn en blijven belangrijk – zeker wanneer je nog verdrinkt in de informatiestromen. Maar wanneer je echt een stap verder wilt zetten is minderen van meer(!) belang.

HET MEER LATEN GEBEUREN

Laat los dat je (eh, ik dus) zoveel mogelijk zou moeten doen, dat is helemaal niet zo. Hardnekkig blijven proberen alle taken op je lijst te blijven doen is een recept voor stress. Mijn takenlijst zal nooit af zijn. De timemanagement industrie heeft ons in haar overdreven streven naar efficiëntie het idee bijgebracht dat onze tijd volledig benut moet worden. Graag laat ik het meer gebeuren in 2015, laat eens (nog) vaker uit mijn handen vallen, zonder bang te zijn dat er eens iets mislukt.
Soms levert dit nietsdoen ..niets op, behalve dan dat je je stressniveau tijdelijk verlaagt. Soms brengt het dat ene belangrijke inzicht waardoor je het grote plaatje ziet. Gebrek aan een Groot Plaatje – die vermaledijde stip aan de horizon – leidt tot hard werken aan de verkeerde dingen. In het verleden heb ik mijzelf daar meer dan eens aan bezondigd, onder andere door dat te stevig focussen op de takenlijst.

MIJN CONCLUSIE

Er zit blijkbaar een grote overeenkomst tussen mijn meer- en minderwoord. “Loslaten” lijkt de overkoepelende term. Die overeenkomst hoeft er bij jouw 2 woorden natuurlijk niet te zijn. Voor mij voelt het zo wel goed.

En nu jij!


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Max 1 uur per dag werken – zo doe je dat!

Mijn uitgangspunt is dat je meestal maar zo’n 1 uur per dag ECHT productief bent. De rest lijkt voorbereiding op dat productieve uur. Onzin? Lees even verder. Voorheen in mijn loondienstbaan had ik vaak het gevoel onder te presteren. Een groot deel van de werkdag dingen te doen die niet bijdroegen aan wat ik geacht was te doen. Zelfs minder te doen dan anderen. Bijpraten bij de koffie automaat (maar wel over het project). Research doen naar die ene lastige programmeer-truuk (maar wel gerelateerd aan het project). Uit het raam staren (met gedachten die wel over het project gingen – nou ja, meestal ;-).


Toen ik er eenmaal op lette, bleek dat ook die anderen vaak maar ongeveer 1 uur per dag echt volledig geconcentreerd aan iets werkten dat echt wat zichtbaars opleverde. Programmeercode schrijven, een strak ontwerp maken, een projectvoorstel in elkaar zetten, een strategie uitdenken. En daarmee een ruime voldoende scoorden bij de baas. En niet alleen bij de baas, het bleek een algemene wet te zijn – tenminste in de diverse werkkringen die ik meegemaakt heb. De rest van de dag leek nutteloos tijdverdrijf. Maar blijkt o zo belangrijk in de aanloop naar die 60 productieve minuten.

Even tussendoor: dit geldt nadrukkelijk niet voor vertegenwoordigers, huisartsen, brandweermannen en anderen die de hele dag een vaste agenda aflopen of afhankelijk zijn van andere mensen en van wat er om hen heen gebeurt. Wel voor wie het grootste deel van de werkdag achter een beeldscherm doorbrengt en geacht wordt daardoor iets te produceren.

Zorg dat je dag zo ingericht is dat je die 1 uur ook echt productief kunt zijn. Hoe, dat ligt voor iedereen anders. Ik geef vaak het advies van de kikker-in-de-ochtend, maar dat werkt vooral wanneer je ‘s ochtends je energiepiek hebt (hint: wanneer ben jij op een werkdag het meest productief?). Laat vooral los dat je ieder moment van je werkdag moet presteren – waarbij presteren meestal iets anders is dan wat je nu doet. Laat het los en besef dat wat je nu doet en wat misschien niet nuttig lijkt in werkelijkheid voorbereiding kan zijn op dat ene wat gedaan moet. Stel je werkdag in het teken van dat ene uur productiviteit. Misschien is dat wel het hele idee van onze 8-urige werkdag geworden, om dat ene uur te ondersteunen.

Kijk dus in plaats van steeds gefrusteerder te worden dat het niet lukt, vanaf nu elke dag terug in een korte evaluatie: is dat uur hyperproductiviteit gelukt? Zo ja: slingers! En zo nee: waarom? Heb ik iets anders gedaan wat achteraf nóg belangrijker was? Prima! Ben ik ten prooi gevallen aan procrastinatie? Wees niet zo hard voor jezelf: morgen weer een dag.

Kijk ook eens of je die vermaledijde 8-urige werkdag wat meer los kunt laten. Iedereen is nou eenmaal op andere momenten op haar best. Geef jezelf of je mensen de kans dat beste te laten zien. Als zelfstandig ondernemer kunnen ik en een heleboel anderen al grotendeels ons eigen werkritme bepalen. Als werknemer kijk je best ook eens om je heen: is er een stiltewerkplek waar je af en toe kunt zitten- (of kun je die regelen voor je mensen? Kun je wat vaker (je mensen laten) thuiswerken.

Ken je eigen bioritme en trek lessen uit je evaluatie achteraf. Durf dingen die niet werken te veranderen. Dan geef ik je op een briefje dat het steeds beter zal lukken dat ene uur van de dag een fabuleuze productiviteit aan de dag te leggen.

 

INZICHT

“Being able to quit things that don’t work is integral to being a winner” – Timothy Ferriss in “The 4-hour Workweek”


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

Moet je dit eigenlijk wel lezen?

“Moet je dit wel lezen?”

Goede vraag, die ik mijzelf te pas en te onpas voorleg. Voorheen las (en luisterde. en keek) ik alles wat los en vast zat. Web artikelen, links vanuit Twitter en Facebook, een interessante video waar iemand me op wees, een gratis zakelijk blad dat zich via de deurmat meldde, alle e-mails (want alles kwam in de inbox binnen; nu weet ik beter).

Alles was mogelijk interessant, dus mijn tijd waard. Gelukkig weet ik nu beter. Mijn tijd is meer waard dan alle informatie die er op mij afkomt. Als letter-omnivoor zou ik graag anders willen, maar hardhandig de informatiestromen filteren is het enige dat helpt. De lekkende informatiekraan moet dicht, anders ga ik er aan te gronde.

Het viel me op dat veel van wat ik las uiteindelijk geklaag betrof. Geklaag over wat niet werkt, wat anderen niet goed doen, over alles wat fout is aan de [samenleving, politiek, voetballerij, kerk, (ex)-partner, de buurvrouw]. Dat wil ik helemaal niet weten; weg ermee! Alleen wat voor mijn werk echt nuttig is, is het lezen waard. En dan nog is er zo ontstellend veel informatie dat ik een hele rigoureuze stelregel ging toepassen om het behapbaar te houden. Zo bepaal ik tegenwoordig via onderstaand eenvoudig schema of een stuk informatie de tijdsinvestering waard is.

Moet je dit wel willen lezen schema

Het handige moet-je-dit-wel-lezen schema. Sla het schema op, stuur het door, stel het in als bureaublad achtergrond. Wat je wilt)

 

En dan nog kun je niet alles op dit moment lezen. Belangrijk is daarom dat je je leeslijst goed bijhoudt, om niet alsnog overvoerd te worden met teveel informatie.

PS: bovenstaande geldt natuurlijk niet voor je vrije avond of de regenachtige zondagmiddag. Gewoon alles lezen wat in je Facebook tijdlijn voorbijschuift, zolang je partner / kinderen / vrienden / familie er niet onder lijden ;-/


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share