8 manieren om het meest uit je dag te halen, zonder stress

foto Anne Zuidhof Als ochtendmens ben ik ’s ochtends op mijn best. Na een kort ontbijt staat het HomeOffice vaak om half acht al lekker te draaien. Tenzij de kinderen eerst naar school gebracht moeten. Maar ook in dat geval draait de machinerie natuurlijk al vroeg op volle toeren. Mensen vragen wel eens hoe ik alles wat ik doe voor elkaar krijg, zonder gek te worden van ook nog eens allerlei getwitter en andere afleiding. En ja da’s nog een hele kunst inderdaad :-)

Mijn dagen zien er vaak behoorlijk gestructureerd uit. Wel sta ik sta altijd open voor onverwachte ontmoetingen, ideeën die plotseling in me opkomen of een planning die aanpassing behoeft. Toch, wanneer al die dingen zich niet voordoen zit er een behoorlijke lijn in de dag. En het maakt niet uit of je nu een avond- of ochtendmens bent, een beetje regelmaat werkt een stuk prettiger.

Wat kun jij nou doen om zoveel mogelijk uit je dag te halen, zonder dat je op een geprogrammeerde robot gaat lijken?

  1. Opstaan Zo vroeg mogelijk. Vaak 6:15 soms wat later. Soms nog later, maar toch. Avondmensen: vergeet deze stap. Ga in plaats daar van zo laat mogelijk naar bed ;-)
  2. Ochtend gymnastiek Zelf doe ik een serie rek- en strekoefeningen om de spieren los te maken. Ben absoluut geen expert op dit vlak, een stemmetje zegt dat de meeste vormen van beweging OK zijn…doe dus gewoon je eigen ritueel
  3. Kort en gezond ontbijten Genoeg gezegd
  4. Meest Belangrijke Taak Gisteren heb je al 1 of 2 dingen bedacht die vandaag absoluut gedaan moeten worden. Je begin meteen met je MBT (ook wel genoemd de Big Rocks) en onderdrukt de neiging om e-mail en sociale netwerken te controleren. Hierdoor ben je meteen op streek in je dag planning. Ook geeft het een goed gevoel dat je al iets belangrijks voor elkaar hebt
  5. E-mail Nadat je de MBT hebt afgerond is het tijd voor e-mail met een kop koffie of thee. Je hebt nuttige dingen gedaan, dus geniet!
  6. Gebruik je meest productieve momenten Voor mij is dat duidelijk de ochtend en middag. Voor jou ligt dat misschien anders. Ben je zo’n nachtuil die ’s nachts tot grootse daden komt? Heerlijk rustig en ongestoord werken lijkt me dat. Jij weet zelf het best op welke momenten je het meest productief bent. Zorg dat je die momenten gebruikt
  7. Zet kruizen in je agenda Geen afspraak vandaag? Dan wordt je geheid afgeleid door een telefoontje. Of door een klus waarvan je bedenkt dat die ook nog moest. Kun je net zo goed meteen doen, want je hebt toch geen afspraak. Of wel? Maak een afspraak met je zelf door blokken van een paar uur uit te kruizen in je agenda. En hou je daar aan
  8. Wie leest die …blijft Zelf lees ik erg veel “vakliteratuur”, je moet tenslotte bijblijven, nietwaar? En dat zijn helemaal geen saaie wetenschappelijke artikelen. Gewoon vlot geschreven boeken en artikelen over Het Nieuwe Werken in de breedste zin van het woord. Voor lezen maak ik tijd. Niet altijd, wel regelmatig
  9. BONUS: trek vooral je eigen plan?! Af en toe doe je lekker waar je zin in hebt. Ga je eerst een uur twitteren, whatsappen of surfen. De boog kan tenslotte niet altijd…

En, wat is jouw tip om de werkdag op ontspannen wijze door te komen en na afloop nog puf te hebben voor de rest van je leven? Deel het met ons via een opmerking hieronder!


PROFESSIONAL OF TEAMLEIDER: heb jij -of heeft je team- het veel te druk en wil je minimaal 1 uur per persoon per dag vrijspelen?
Via de artikelen op mijn website lees je al heel veel over wat je zelf kunt doen. Wil je een stap verder dan is ondersteuning vanuit een degelijke basis belangrijk. Ik kan vanuit jarenlange ervaring als trainer/coach die basis bieden. Lees meer over mij, Arjan Zuidhof, kijk wat klanten over mij zeggen, blijf op de hoogte via de mail updates. Of kijk hoe ik jou en je team kan begeleiden.

Share

9 thoughts on “8 manieren om het meest uit je dag te halen, zonder stress

  • Mijn tip: Zorg dat je ook even buiten of onder de mensen komt, ga ergens een kop koffie drinken of lunchen met iemand. Dit maakt je weer fris en je komt op nieuwe ideeën. Soms even een blokje om kan al helpen om even wat van je af te gooien en weer na te denken over iets nieuws.

  • @jeroen een waardige aanvullende tip, dak je wel! Je zou het zo maar vergeten wanneer je de hele dag in je thuiskantoor zit, dat er ook nog een wereld buiten is!

  • Schep, als het even kan, een ‘frisse neus’. Sinds we labrador Mascha hebben is dit een goede stimulans. Je bent in beweging. Je bent buiten. Je krijgt bijna vanzelf een aantal goede ideeën.

  • @Richard: een waardige nummer 10. Inderdaad, dit doe ik vaak, alhoewel zonder hond. Aan het eind vd avond kom ik echter véél anderen tegen die ook hun rhondje lopen…

  • Fantastisch stuk!
    Ik ben vooral erg fan van het principe om eerst iets te doen waar je energie van krijgt. Dat kan je MBT zijn, maar ook iets anders. Zeker voor avondmensen die wat later op gang komen, is het misschien beter om juist eerst iets te doen wat je een beetje mag verprutsen maar wat toch resultaat oplevert. Oud papier wegruimen, bijvoorbeeld ;-) Knapt je kantoor lekker van op! En zoiets is meteen een mooie combi met bewegen en buiten komen, waar je concentratie weer van verbetert.
    Je ziet het al, ik ben ook fan van dingen doen die op meerdere gebieden resultaat opleveren. Het veel vliegen in één klap-principe.
    Zo, en nu even verder snuffelen op je site, Arjan!

  • @Nancy: dank voor je compliment *bloos* Inderdaad, belangrijker nog dan de dag per se starten met je MBT(s) is om je energieniveau’s te kennen. En van daaruit te handelen. En wanneer dat voor jou betekent om eerst die kleine klusjes te doen is dat helemaal goed.
    Dit is iets dat mij, sinds ik zelfstandig ben, ook zo goed bevalt: niet meer per se tussen 9-5 aanwezigheidsplicht hebben. In plaat daarvan creatief werk verrichten wanneer de inspiratie zich aandient. Heerlijk die vrijheid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.